Vanliga frågor


Varför saknar jag fraktval i kassan?

Fraktkostnader beräknas utifrån det du har i varukorgen.
Vi har ett stort stor utbud av olika sorts produkter och det kan hända att systemet inte kan räkna ut den totala fraktkostnaden.
En annan orsak är att produkten eller produkter som du har i varukorgen har en ovanlig/ospecificerad mått och vikt
och måste prissättas individuellt mot köparens leveransadress.

Som vanlig erbjuder vi alltid våra fraktlösningar under namnet "figurgrossisten frakt".
Denna fraktmetoden ska komma upp under fraktsätt efter att du har angett ditt postnummer i fältet.
Kommer ingen "figurgrossisten frakt" fraktsätt kan det hända att ditt postnummer inte är registrerat ännu.
Du kan skicka ditt postnummer till order@figurgrossisten.se med rubrik postnummer så lägger vi in den.


Hur räknas ut frakten / Varför blir frakten så dyr?

Frakten varierar från produkt till produkt och beroende på vad som finns i varukorgen kan frakten bli stort.
Huvudorsaken till detta är att i princip att alla logistikbolag beräknar fraktkostnaden enl. fraktgrundande vikt.
Detta betyder att om ett paket är större än tyngre enligt ett viss beräkning
(Lm x Bm x Hm = ?m x 280kg) så sätts priset på storleken av paketet och inte på själva vikten i sig.

Utöver det så är det andra kostnader som bidrar till priset.
Varje paket består av en hårdare låda som är fylld med bubbelfolie, wellpapp och packchips.
Detta har för uppgift att minska och garantera att varor inte skadas under sin färd.
Många handlare lägger över en del av den kostnaden på produkten.
Det gör inte vi eftersom vi vill ge kunden val av att kunna välja den rätta fraktlösningen.
Om det blir många produkter så blir det oftast (beroende på var man bor) billigare att
få varor levererade genom oss där den extra skyddet inte krävs då detta är lagt över på bilarnas inre utrymme.

Vi strävar hela tiden efter att kunna erbjuda lägre fraktkostnader.

Blir eran varukorg stor och fraktbeloppet oförväntad hög är ni alltid välkomna att skicka förfrågan till order@figurgrossisten.se
med era varor och adress så tittar vi på om det finns någon möjlighet att få lägre kostnaden för frakten.


Hur kontrollerar jag status på en lagd order?

Efter att ordern är lagd får den en e-postbekräftelse med rubrik Figurgrossisten Sweden - Order XXXX.
Så fort din order har ändrat status får du en ny e-post med information om det.

Du kan när som helst kontrollera din orderstatus på följande sida:
https://figurgrossisten.se/index.php?route=account/guest

Har du valt att registrera ett konto kan du även se status under Mitt konto - Orderhistorik.


Är min anslutning till figurgrossisten.se säker och data krypterad?

Alla sidor som har hand om känsliga uppgifter så som namn, personnummer, adress är krypterade.
Detta kan du kontrollera genom att en hänglås och/eller https:// adressen visas i adressfältet.


Jag har fått skada på gods, vad ska jag göra?

Har du fått skada på gods är det viktig att du anmäler det
till ordinarie leverantör på plats vid hämtning/leverans eller till oss så fort du har upptäckt att godset är skadat.
Har du anmält skada på gods till leverantören ska du även meddela oss om det för att reda ut saken vidare.
Den enklaste och snabbaste väg för att anmäla skadan på gods är att
klicka på Retur/Reklamation längst ner på sidan eller genom att klicka här.


Erbjuder ni uthyrning av era produkter?

Nej, vi erbjuder ej uthyrning av våra produkter i någon form.


Hittar du inte svar på din fråga?

Ring oss på 077 421 88 33 eller skicka ett e-post till order@figurgrossisten.se så hjälper vi dig.